بسیاری از بنیانگذاران استارتآپها زمانی که یک بحران منطقهای یا داخلی رخ میدهد، خود را در آبهای ناشناختهای میبینند و بسیاری از آنها برای زمانهای سخت آماده نیستند. این مسئله به دو دلیل اتفاق میافتد: یا آنها برای رویدادهای غیرعادی آموزش ندیدهاند و یا تجربه کافی برای شناسایی بحرانِ در حال ایجاد را ندارند.
اینکه چگونه یک فاجعه طبیعی،سیاسی و اقتصادی یا حتی نقشهای از سوی رقیب بر کسبوکار و تیم شما تأثیر میگذارد، موضوعی است که هر موسس و مدیر استارتآپی باید پیوسته به آن فکر کند. تنها به این صورت است که مدیران یک استارتآپ میتوانند اقداماتی که برای حفظ بهتر جایگاه خود، متحد کردن بهتر تیم و سهامداران لازم است را پیشبینی کنند.
بحرانها بیشتر با نیاز به تغییر عادتها و رویههای قدیمی و همچنین رفتارهای تکراری سر و کار دارند. سختترین جنبه یک بحران این است که به تیم خود کمک کنید آن را بهعنوان یک لحظه حیاتی برای تمرکز بر عناصر اساسی کسب و کار ببیند.
در این مقاله ۵ اقدامی که باید توسط هر موسس یا مدیری در مواقع بحران برای استارتآپ انجام شود را فهرست شده است. این اقدامات میتواند در پیشگیری، سازگاری و حل بحران به شما کمک کند.
«تنها یک بحران،باعث ایجاد تغییر واقعی میشود. من معتقدم که این کارکرد اساسی ما است؛ایجاد جایگزینهایی برای سیاستهای موجود و زنده نگه داشتن آنها تا زمانی که غیرممکنهای سیاسی به امری اجتنابناپذیر تبدیل شود.»
میلتون فریدمن،اقتصاددان
1.همیشه با تیم استارت آپ خود جلسات یک به یک برگزار کنید همیشه با تیم استارتآپ خود جلسات یک به یک برگزار کنید
بسیار مهم است که بدانید در استارتآپ شما چه میگذرد و این مستلزم صحبت بیشتر با تیمتان به ویژه در شرایط بحران است. با رعایت این نکته میتوان از بسیاری از بحرانها جلوگیری کرد. هنگامی که با هر یک از اعضای تیم جلسه یا تماس تصویری دارید، بهصورت مستقیم سؤالات خود را بپرسید. پاسخهای آنها یادداشت بردارید. به آنها فرصت دهید تا آنچه را که بهعنوان چالش در شغل خود میبینند، بیان کنند. یادداشتبرداری در حین صحبت کردن آنها نشاندهنده تعهد است و اینکه شما در واقع به آنها گوش میدهید. از آنها بخواهید که در مورد موضوعاتی که ممکن است به نظر شما نیاز داشته باشند، پرسشهایی را در نظر بگیرند.
وقتی مکالمه را به پایان میرسانید، همیشه این سوال را مطرح کنید: «حالا چه کاری میتوانیم انجام دهیم تا در مواردی که دربارهشان صحبت کردیم، پیشرفت کنیم؟». این به هر دو نفر
2.شما وضوح و شفافیت میدهد تا متعهد به حل مواردی باشید که میتوان آنها را مرتفع کرد.
جلسات گروهی را بیشتر در دوره بحران برگزار کنید
صرفنظر از اندازه استارتآپ خود، ایده خوبی است که جلسات گروهی را بیشتر در دورههای بحران برنامهریزی کنید. این جلسات، زمانی که نمیتوان با حضور همه تیم باشد، باید با حضور حداقل یک نماینده از هر بخش برگزار شود.
این به یادآوری اهداف کوتاهمدت و بلندمدت برای هر فرد و هر بخش کمک میکند. این جلسات همچنین شروعی برای مکالمات چالش برانگیز در مورد مسئولیتپذیری مشترک بین تیمها خواهد بود.
3. فقط از یک مسیر ارتباطی در استارتآپ خود استفاده کنید
داشتن «مسیر ارتباطی» مشخص و منحصر به فرد در سراسر سازمان و همچنین با طرفهای دیگر مثل سهامداران، تامینکنندگان، مشتریان، بانکها و رسانهها، از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مفهوم شامل داشتن یک نفر بهعنوان نقطه تماس با بخشهای دیگر مثل تامینکننده، مشتری و رسانههاست. این کار به افزایش مشارکت تیم استارتآپ شما کمک میکند. اعضای تیم اهمیت نقشهای خود و روابطی که با سایر بخشها ایجاد کردهاند را درک میکنند.
این به این معنی نیست که هر یک از اعضای تیم باید از گفتوگو با یکدیگر در بخشهای مختلف اجتناب کنند. این راهکار به معنای داشتن تنها یک کانال و مسیر ارتباطی در شرایط بحران با
بخشهای دیگر یا با طرفهای بیرونی است. این کار میتواند از پیامهای مختلط جلوگیری کند. فقط و فقط یک پیام باید به دیگران منتقل شود تا دیدگاه شما را پشتیبانی کند.
4. اگر قرار به قربانیشدن باشد،شما باید پیشتاز باشید
در یک استارتآپ شاید چندین بار، برای عبور از شرایط بد مالی،وضعیت بحران در جامعه یا یک دوره رکود غیرمنتظره به قربانی کردن و فداکاری نیاز باشد. این نقش همبنیانگذاران و مدیران استارتآپ است که پیشروتر از دیگران برای تیم فداکاری کنند.
اعضای تیم باید آزادانه تصمیم بگیرند که آیا میخواهند یا میتوانند فداکاریهای لازم را انجام دهند یا خیر. این زمان بسیار ارزشمندی برای شناسایی طرز فکر کل گروه شماست و اینکه چه کسی بیشتر مستعد کمک به شما برای جلوگیری از فشار در سناریوهای بحرانی است. توصیه این است که حتی اگر همه اعضای دیگر با این فداکاری موافق نیستند، باید خودتان این کار را انجام دهید.
وقتی موضوع بقاء مطرح است،قربانیشدنهای اجباری باید توسط همه برنامهریزی و انجام شود.
«هفته آینده نمیتواند بحرانی باشد. برنامه من همین حالا پر است.»
هنری کیسینجر
5. بهبود ارتباطات در شرایط بحران
ارتباط درست و منظم از انتشار و توسعه اطلاعات نادرست جلوگیری میکند. استارتآپ شما باید در شرایط بحران سریعتر از بازار باشد تا به ذینفعان یا حتی عموم مردم اطلاعرسانی کند و برنامههای عملیاتی و تعهدات دقیقی داشته باشد. حتی اگر این تعهدات قرار است با تأخیر انجام شوند. باید بر این نکته تاکید کرد که ارتباطات در تمام سطوح چقدر نقش مهمی در برنامهریزی، درک، تعدیل و اجرای یک استراتژی بحران ایفا میکند.
به همان اندازه که یک بحران میتواند اثرات مخربی برای یک استارتآپ داشته باشد، ممکن است حتی استارتآپ شما را از مسیرهای تکراری، به سمت تنظیم مجدد و بهبود روندها سوق دهد.
هرچه بیشتر این نکات را حتی در مواقعی که دریا آرام است تمرین کنید،بیشتر برای دریاهای مواج آماده میشوید و میتوانید از ورود بحران به درون استارتآپ خود جلوگیری کنید.